Duhai Hati.. Be Patient !

Marah..marah..marah..
Sangat marah !

Marah itu sifat syaitan. I'm trying to cool down and it's not easy. I almost cried but a funny article save me :-) Thanks itsmesaiful.blogspot.com Duhai hati yang membara, tahulah marah itu sifat syaitan. Biar mengalir titisan jernih di pipimu, jangan sekali tewas dengan sifat syaitan yang satu itu.


What am I trying to be is... the one who are able to overcome her anger because 'Sesungguhnya orang yang kuat adalah orang yang mampu menguasai dirinya ketika marah'. Bukan mudah untuk kita overcome rasa marah ni. Masa sekolah SHAMS dulu, selalu orang cakap waktu marah kalau kita berdiri harus duduk, kalau duduk harus baring tapi wudhuk jgn lupa.


How to overcome...wallahualam

  1. Merenung ayat-ayat al Quran dan hadis-hadis Rasul.
    “Janganlah kamu marah, nescaya kamu akan masuk syurga.” (HR Thabrani)
  2. Mengingat kekuasaan Allah Ta’ala
  3. Mengetahui bahawa menahan marah dan memaafkan bukan bererti lemah.
  4. Mengingat Akibat Buruk Melepaskan Rasa Marah
  5. Berlindung kepada Allah.“Aku mengetahui satu kalimat yang seandainya orang ini mengucapkannya nescaya amarahnya akan hilang. Jika ia mengucapkan, “A’uzudzu billahi minasy-syaithaanir-rajiim.” (HR Bukhari dan Muslim)
  6. Mengubah Posisi Badan
    “Sesungguhnya orang yang berbaring lebih baik daripada orang yang duduk. Orang yang duduk lebih baik daripada orang yang berdiri. Orang yang berdiri lebih baik daripada orang yang berjalan. Orang yang berjalan lebih baik daripada orang yang berlari.” (HR Muslim)
  7. Diam
  8. Berwudhuk.
    “Sesungguhnya marah itu dari syaitan, sedang syaitan diciptakan dari api, dan yang dapat memadamkan api hanyalah air. Oleh kerana itu, apabila salah seorang diantara kamu marah, maka hendaklah ia berwudhuk.” (HR Ahmad)

p/s : Lepas tulis ni saya dah tak marah, tapi senyum selebarnya =)

Comments

Popular posts from this blog

PENGALAMAN KEGUGURAN AWAL

Pengalaman Bersalin Ketuban Darah

TANDA-TANDA BERSALIN